Hybridní autobusy jsou stále ještě drahé neefektivní | 08.10.2012
Drážďanský dopravní podnik se v minulosti rozhodl jít cestou moderní a ekologicky čisté dopravy. Před více jak rokem vedení nakoupilo hybridní autobusy, které pohání vedle klasického motoru také elektromotor. Po jejich zkušebním provozu se však ukazuje, že poměr užitku a nákladů ještě pořád není optimální. Pořizovací cena jednoho autobusu byla 700 000 euro (téměř 18 mil. Kč), přičemž klasický autobus s dieselovým motorem stojí zhruba polovinu. Oproti nim však má hybrid delší životnost. „Bez dotací bychom si žádný takový autobus nemohli dovolit,“ dodává Reinder Zieschank z dopravního podniku. V budoucnu by mohla cenu stlačit větší sériová výroba. Výhodou hybridních autobusů je také jejich úspornost. „Očekávali jsme úsporu dvacet procent oproti klasickým autobusům, ale nakonec byl provoz hybridů výhodnější jen o 16%,“ dodává Zieschank. Úspora je závislá do značné míry také na stylu jízdy a řízení vozu. „Mezi našimi řidiči se rozhořel boj o to, kdo jezdí nejúsporněji,“ popisuje sportovní soupeření zaměstnanců podniků řidič autobusu Uwe Schmidt. Údaje o spotřebě ukazuje podobně jako u osobního auta palubní počítač. Nejenom u řidičů, ale také u cestujících jsou hybridní vozy velmi oblíbené, protože pokud je pohání elektromotor, jsou podstatně méně hlučnější než klasické dieselové autobusy. Životnímu prostředí zase přijde vhod 210 tun oxidu uhličitého, který hybrid v jeho životním cyklu ušetří. To je také hlavní důvod pro dopravní podnik, proč i přes ekonomickou neefektivnost objedná další podobné stroje. Uvažuje se o 18 přírůstcích, které finančně podpoří Spolkový úřad pro životní prostředí. Celkovou spokojenost s hybridy kazí jediná vada na kráse – v zimě je obtížné autobusy vzhledem k chybějícímu odpadnímu teplu z dieselových motorů vytopit. Ale i na odstranění této závady výrobce již pracuje. Tony Keil
Popis fotografie: Čtyři z celkových 18 hybridních autobusů, které křižovali saským hlavním městem v uplynulých 12ti měsících. Foto: Keil
|